Met een leaseauto op vakantie

Een vakantie naar het buitenland met de auto van de zaak? Er zijn een aantal zaken waar u rekening mee dient te houden indien u op vakantie wil met een leaseuto. Een zakelijke auto is vaak toegesneden op gebruik in Nederland. 

Controle aan de grens
Met de auto van de zaak de grens over. Wie regelmatig in het buitenland zaken doet, kent het klappen van de zweep. Maar de meeste automobilisten rijden louter voor hun plezier het land uit.

In dat geval zijn er belangrijke zaken om rekening mee te houden.

Laten we beginnen bij de nationale hobby: belasting ontduiken.

Internetfora bieden opvallend levendige discussies over de mogelijkheden om binnen een 'nul bijtelling'-constructie, toch met de auto van de zaak af te reizen. Waarbij de 500 toegestane privékilometers vanzelfsprekend soepel worden genegeerd.

De spitsvondigheden die daarbij worden besproken, variëren van een fictieve klant in Beieren, via het terugdraaien van de teller, tot een al even fictieve schaduwboekhouding met ogenschijnlijk normale ritten om de kilometerstand weer kloppend te maken. Zelfs het wisselen van de kentekenplaat schijnt voor te komen.

In goed Nederlands heet zoiets natuurlijk gewoon 'fraude'. En de kans om door de mand te vallen, is groot. Juist in vakantietijd wordt bij grensovergangen gecontroleerd en naar verluidt zijn ook bij de Franse tolhavens al camerawagens gesignaleerd.

Fiscus gebruikt info NAP en CJIB
Volgens kenners gebruikt de fiscus bij de verdenking van gefoezel tegenwoordig ook de informatie uit de NAP (de Nationale Autopas), die immers bij onderhoud en reparatie onder andere de kilometerstand registreert.

Maar het gaat verder. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) verstrekt desgevraagd info over uitgeschreven bekeuringen: hard bewijs waar de auto op een gegeven moment was. Het is pijnlijk en zeer kostbaar als dat niet met de kilometerboekhouding strookt.

Rekening op de deurmat
Zoiets geldt steeds vaker ook in het buitenland. De kans dat iemand die elders in Europa wordt geflitst, daarvoor de rekening op de deurmat vindt, is groter dan ooit. De adem inhouden en stilzitten - zoals vroeger - werkt niet meer, want EU landen kunnen besluiten de boete over te dragen aan Nederland. En doen dat ook.

U raadt het al: dat loopt dan weer via het CJIB. Leg dan maar eens uit hoe de 'niet privé gereden auto' in de zomervakantie aan Lago Maggiore terecht is gekomen.

Geen bezwaar mogelijk
Is de boete eenmaal overgedragen aan ons justitiële incassobureau dan kunt u geen bezwaar meer maken. Dat had u meteen moeten doen. Dubbel pijnlijk, want boze buitenlandse overheden willen nog wel eens met enorme verhogingen strooien.

Ronald van Rooijen van ING Car Lease ziet zulke zaken regelmatig voorbijkomen. "Niet reageren helpt steeds minder. In Frankrijk kom je er soms nog mee weg, maar bijvoorbeeld Italië stuurt bonnen – nu dat internationaal is geregeld – zelfs nog van vier jaar geleden. Frankrijk zal op den duur niet achterblijven."

Het is volgens Van Rooijen sowieso beter om te betalen of bezwaar aan te tekenen. In België heeft u die keuze overigens niet. Wordt u bekeurd dan is het betalen of de auto laten staan. Ook andere landen hebben een kort lontje.

"Onlangs hadden we hier iemand met een stevige boete van vijfhonderd euro, gekregen in Zwitserland. Inmiddels was die opgelopen naar vijfentwintighonderd. Een strafverhoging plus de kosten van de rechterlijke macht."

Bumperkleven in Duitsland
Ook Duitsland wil nog wel eens krachtig doorbijten. Onze Oosterburen hebben unieke meetmethoden. Matrixborden boven de weg blijken daar onzichtbaar de snelheid én afstand tot de voorligger te meten. De computer constateert vervolgens 'bumperkleven'.

Kennelijk een speerpunt voor de Duitse justitie, want het kan meteen € 400,- boete en een ontzegging voor twee maanden in ons buurland opleveren. Plus vier rijbewijs strafpunten.

Saillant detail: ervaringsdeskundigen melden dat de geautomatiseerde flitskast ook een voor ons ietwat opdringerig rijgedrag al bumperkleven noemt. Regels zijn regels!

Check het leasecontract
Martin Huisman snijdt als voorzitter van de vereniging Auto van de Zaak nog een aantal andere aandachtspunten aan. "We toetsen bij veel bedrijven de autoregeling en dan kom je toch nog al eens rare dingen tegen. Om te besparen zijn leasecontracten soms een beetje afgestemd op het doorsnee gebruik in eigen land. Er is dan bijvoorbeeld in het vervangend vervoer in het buitenland gesneden. Of je hebt een wachttermijn van een paar dagen."

Hij raadt aan om voor een buitenlandse rit te checken hoe aspecten als de randvoorwaarden van de verzekering en aansprakelijkheid zijn ingevuld. Zo komt het nogal eens voor dat het eigen risico niet zo goed is geregeld als de rijder denkt. Dat geldt ook voor extra kosten bij pech en wegslepen.

"In sommige leasecontracten wordt een groot stuk verantwoordelijkheid bij de rijder gelegd. Vergis je niet: zogenaamde niet toewijsbare schade kan flink oplopen, zeker als je geen rechtsbijstandverzekering hebt."

Een ander punt dat zeker niet algemeen bekend is: net als de eigen bijdrage aan de werkgever kunnen brandstof- en andere autogerelateerde kosten – ook in het buitenland – aftrek opleveren voor de bijtelling.

Huisman: "De werkgever mag die bedragen aftrekken, maar dat moet dan wel van tevoren zijn afgesproken. Een schriftelijke overeenkomst die vermeldt dat het betalingen zijn die als een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto gelden."

Bron: De Zaak